W gminie Rossosz znajdują się 3 obiekty zaliczane do zabytków, ujęte w Katalogu zabytków sztuki w Polsce, tom VIII, zeszyt 2, powiat Biała Podlaska, wydanym przez Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2006.
1. Kościół parafialny pw św. Stanisława BM
Orientowany, drewniany konstrukcji zrębowej, oszalowany, na kamiennej podmurówce. Bez wyraźnych cech stylowych, pseudobazylikowy, o trójnawowym trójprzęsłowym korpusie, z prostokątną, nieco węższą kruchtą z kwadratową wieżą i wydzielonym, prostokątnym prezbiterium, z przylegającymi zakrystią i składzikiem. Wnętrze dzielone na nawy słupami, połączonymi arkadami o łuku koszowym, kryte stropem, nad nawą środkową i prezbiterium koszowo wyokrąglonym, w nawach bocznych płaskim. Chór muzyczny wsparty na dwóch słupach, o pełnym parapecie. Elewacje dzielone lisicami, okna o profilowanych, deskowych obramieniach. Wieża jednokondygnacyjna, z trójkątnymi szczytami i ostrosłupowym hełmem, obita blachą. Dach dwuspadowy, kryty blachą, nad zakrystią i składzikiem pulpitowy, z neobarokową wieżyczką na sygnaturkę na prezbiterium.
Ołtarze neobarokowe, ok., 1908, stolarz Józef Kulicki: główny jednoosiowy, z kompozytowymi kolumnami wspierającymi odcinkowy naczółek, z rzeźbami śś. Stanisława i Wojciecha Bpów, w zwieńczeniu kielich z hostią w glorii: w polu głównym Matka Boska Różańcowa ze św. Dominikiem, 1910, fundacji Wojciecha Polubca, mal. Aleksander Brzostem, na zasuwie Męczeństwo św. Stanisława, I ćw. XX w.; dwa ołtarze boczne, jednoosiowe, z parami kolumn i rozbudowanymi zwieńczeniami, ze współczesnymi obrazami: w prawym Matka Boska Częstochowska, w lewym Najświętsze Serce Jezusa. Organy 1913, warszawskiej firmy Leopold Hartman, z neoklasycystycznym prospektem. Feretrony pocz. XX w.: dwa neobarokowe, z obrazami Matki Boskiej Częstochowskiej i św. Antoniego oraz Matki Boskiej Różańcowej i św. Antoniego, neogotycki, z obrazami Matki Boskiej Częstochowskiej i św. Antoniego. Krucyfiksy: trzy w tradycji barokowej, XIX w.; z trzonem w formie palmy. Kielich z I ćw. XX w., warszawskiej firmy Fregat, stopa płaska, gładka. Puszka neoklasycystyczna. I ćw. XX w., warszawskiej firmy Fregat. Krzyże ołtarzowe, eklektyczne, I ćw. XX w.: dwa warszawskiej firmy Fregat; jeden warszawskiej firmy Bracia Henneberg. Fragment gerydonu, eklektycznego, pocz. XX w., z zielonego marmuru, w formie kolumny z wieńcem winnej latorośli, analogiczny jak w kościele w Sworach, obecnie podstawa paschału. Lichtarze: barokowy, XVIII w., cynowy; dwa eklektyczne, I ćw. XX w.. warszawskiej firmy Fregat.
2. Kapliczka
Na osi kościoła, na skwerze murowana kapliczka z 1849 r. Otynkowana, na planie kwadratu, na wysokim cokole z prostokątnymi płyciznami, górna część od frontu i boków otwarta odcinkowymi arkadami na grubych, niskich kolumienkach; daszek namiotowy kryty blachą, w zwieńczeniu ażurowy krzyż na półksiężycu. Wewnątrz żeliwna figurka św. Jana Nepomucena, II poł. XIX w. nieopodal pomnik wzniesiony w 1928 r. upamiętniający 10-lecie odzyskania niepodległości (w formie obelisku) oraz pomnik poświęcony poległym podczas II wojny światowej mieszkańcom Rossosza i okolic, ludności wyznania mojżeszowego oraz aktywnie działającym w okolicznych lasach oddziałom BCh.
3. Nagrobek Anny Onufriewny
Na dawnym cmentarzu prawosławnym nagrobek Anny Onufriewny Maksymowiczowej (zm. 1900),. Późnoklasycystyczny, w formie obelisku z wieńcem kwiatów i krzyżem. Na cokole częściowo czytelna sygnatura, być może warszawskiego zakładu rzeźbiarsko-kamieniarskiego Józefa Norblina i Stefana Bartmańskiego.
Opracował: Marek Kulawiec